سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خدایا! به تو پناه می برم از دانشی که بهره نمی دهد و از دلی که فروتن نمی گردد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

 

 

دید غیر متعارف رهبری مدیریت

 

من متوجه شدم که یکی از صفات یک رهبر و مدیر که کمتر به آن توجه می شود و البته مهم هم هست شجاعت و رغبت به انجام کار های غیر متعارف است.

 آبراهام لینکلن یکی از بزرگترین رهبران تاریخ بود که در دوران رهبریش دائماً با دشمنان و مشکلات بزرگی درگیر بود و شاید یکی از غیر متعارف ترین رهبران تا آن زمان بود. ابراهام لینکلن همیشه از طرف جامعه شناسان سراسر دنیا به عنوان بزرگترین رئیس جمهور امریکا شناخته شده است.

چون او دیدگاه هایی متفاوت با دیگر صاحب منصبان دولتی داشت همیشه با آنها روبرو می شد. معروف است که او در یک اقدام غیر متعارف مقابل رئیس جمهور وقت ایالات متحده جیمز کا پولک ایستاد و درباره جنگ مکزیک ادعا کرد که این جنگی ناعادلانه است.

آبراهام لینکلن در چندین انتخابات رای کافی بدست نیاورد ولی در نهایت به عنوان رئیس جمهور آمریکا با کمترین رای برنده انتخابات شد که بسیاری او را به این دلیل مسخره می کردند و همچنین بسیاری از روزنامه ها علیه او نقد های تند و نا جوانمردانه ای می نوشتند. دموکرات ها از لینکلن دل خوشی نداشتند ولی در میان جمهوری خواهان هم کم نبودند کسانی که در مقابل او ایستاده بودند از آن جمله می توان به جمهوری خواهانی اشاره کرد که در مراحل اولیه انتخابات در برابر او شکست خورده بودند.

بله چون او از انجام کار های غیر متعارف ترسی نداشت. پافشاری بر اصول وجدانی، تحمل مشکلاتی چون در افتادن با یک باور غلط عمومی و از دست دادن دوستان، منجر به این شد که اکنون او را به عنوان فردی می شناسند که دنیا را نجات داد و بردگان را آزاد کرد. امروز ما کچا بودیم اگر او طبق روال و عرف جامعه حرکت می کرد؟

این شجاعت که در برابر اکثریت بایستد و از حقوق اقلیتی دفاع کند، چنین ویژگی های رهبری نه فقط برای یک رئیس جمهور چنین موفقیت هایی به همراه داشته است بلکه برای یک مدیر، کارآفرین و یک سرپرست نیز لازم است.

اگر می خواهید مدیری بزرگ باشید باید از عمل کردن خلاف یک عرف نادرست نترسید. اگر جلوی هرینه های اضافی را که اکنون کسی به آن اهمیت نمی دهد نگیرید بد ها دود آن به چشم همه خواهد رفت.  اگر راندمان کاری را بالا نبرید مدیر موفقی نخواهد بود و اگر به راندمان کاری اهمیت می دهید باید با افراد تنبل درگیر شوید. اگر از کارگری که صدمه دیده دلجویی نکنید در بین افراد زیر دست اعتبار و احترام خود را از دست خواهید داد و در این میان ممکن است برای جبران خسارت این کارگر مجبور شوید در برابر مدیران بالا دست خود بایستید و با آنها مخالفت کنید که کار ساده ای نیست. گاه ممکن است با اطرافیان خود درگیر شوید چون نمی توانید خواسته های نا معقول آنها را برآورده نمایید با کستنی روبر شوید که حامی شما بوده اند و ممکن است حمایت آنها را از دست بدهید ولی یک مدیر بزرگ باید این توانایی ها را داشته باشد.

 به هر حال رهبری در هر موقعیتی که باشد گاه اعمال غیر متعارفی را می طلبد که کار ساده ای نیستند ولی لازم هستند.

نوشته: دارن هاردی

ترجمه: علی یزدی مقدم

سایت: www.yadbegir.com


94/6/24::: 8:7 ص