سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند، سلطان خدا در زمین است، پس هرکه با وی در افتد بر افتد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]

دیده بان کسب و کار: جفری کرامز در کتاب هفت مدیر عامل برتر جهان با بررسی مدیران ارشد شرکت های جنرال الکتریک، ای بی ام، دل، اینتل، مایکروسافت، وال مارت و سوث وست به 6 ویژگی مشترک مدیران برتر اشاره کرده است.

1-چشم انداز بیرون به درون:  مدیران برتر دیدگاهی از بیرون به درون دارند  و در بازار برای فهم نیاز مشتری گام بر می دارند. در واقع فعالیت هایشان حول محور مشتری می چرخد. این مشتری است که سرنوشت سازمان ها را تعیین  می کند.  برای  مثال زمانی که به گشنر مدیرعامل شرکت آی بی ام  شد مشتری محوری در این شرکت مورد توجه نبود،  و شرکت ضررهای زیادی را متحمل شده بود. گشنر با این شعار که قبلا یک شرکت مشتری محور وجود داشته و من می خواهم دوباره آن ر ا بازسازی کنم، باعث بازسازی ساختار ذهنی کارکنان شد.

 

2- ژن مدیریتی مذهبی: بسیاری از مدیران برتر دارای ژن مدیریتی مذهبی هستند البته مذهبی نه به معنی جاذبه روحانی بلکه به معنای برانگیختن احساسات و فداکاری برای مشتری. از نظر استراتژیک شما می توانید تصمیمات بزرگی بگیرید، ولی این تصمیم گیری ممکن است کافی نباشد مگر آنکه رهبری پر جذبه باشید. برای داشتن یک شرکت بزرگ باید هم فرهمندی و هم رهبری مذهبی داشته باشید. برای مثال هرب کلر مدیر عامل اسبق خطط هوایی ساوث وست بود به پرورش یک فرهنگ اجتماعی در میان کارمندان متعهد بود . یکی از نصایح او این است که در مواجه با جامعه سود را هدف قرار ندهید، در عوض بر خدمت به مشتریان تمرکز کنید. در این صورت مشتری هم شاد خواهد شد و هم به سوی شما باز خواهد گشت . البته این امر راهی برای سود به ویژه در شرایط سخت اقتصادی است. جک ولش میگوید بهترین رهبران کسانی هستند که می توانند یک چشم انداز  تعیین کنند و دیگران را وادار به اجرای آن کنند.

 

3-درک نقش حیاتی فرهنگ سازمانی: رهبران موفق تجاری به نقش فرهنگ سازمانی واقف هستند و به خوبی می دانند که تغییر بنیادی در فرهنگ چه قدر دشوار است. یک فرهنگ قوی در موفقیت شرکت موثر است. سام والتون بنیانگذار وال مارت بر این باور بود که اگر می خواهی کسی را در کار شریک کنی، به او حق اظهار و مشارکت نظر بده، این کار موثرتر از رابطه سلسله مراتبی کارمند و کارفرماست.

 

4-خلق محصولات، فرایندها یا راه حل های مربوط به نسل آینده: یکی از ویژگی های این مدیران برتر توانایی پیش بینی نیازهای آتی و خلق محصولات، خدمات و فناوری های جدید برای برآوردن نیازها را دارند. بیل گیتس موسس مایکروسافت بعد از دیدن یک آگهی در مورد کامپیوتر شخصی فهمید که آینده یعنی نرم افزار و نه سخت افزار.

 

5-اجرای بهترین ایده ها بدون در توجه به اینکه چه کسی آنرا مطرح ساخته: مدیران  برتر، بهترین ایده ها را بدون در نظر گرفتن منشا آنها به کار می گیرند. سام والتون بنیانگذار وال مارت قبل از افتتاح فروشگاه خود در مورد فروشگاه های دیگر مطالعه می کرد. او میگوید درسی که در زندگی هیچ وقت فراموش نمی کنم یادگیری از رقباست . او دو سال قبل از افتتاح وال مارت با سفر به سواحل شرقی ازفروشگاه ای- جی –کوروت دیدن کرد. جک ولش نیز بر این باور بود که یادگیری از رقبا وظیفه همه کارمندان شرکت جنرال الکتریک است . او می گوید این کانن و کرایسلر بودند که تکنیک های ورود کالا را به جنرال الکتریک آموختند. برای این مدیران این مهم نبود که ایده ها متعلق به کیست.

 

6-پیش برد دانش مدیریت: مدیران برتر هر یک به گونه ای باعث پیشرفت تفکر مدیریتی شده اند . اندرو گراو از موسسان و مدیرعامل اسبق شرکت اینتل به درک مفهوم نقاط عطف استراتژیک و  درک بهترپیچیدگی های انجام تحولات بنیادین در دانش مدیریت کمک شایانی کرد. 

 

منبع: سایت bizwatch



94/6/24::: 7:47 ص